Next Topic.....

masih belum ada idea :-)

4.1.09

"Kiamat" di 4 Galaksi

Pada awal Ogos 2008, komuniti astronomi dan mereka yang mengikuti rapat bidang ini telah dikejutkan dengan satu kejadian yang amat luar biasa dan dahsyat di cakerawala, jauh dari Bima Sakti.

Empay galaksi besar yang berada di Sluster galaksi CL0958+4702, yang berada kira-kita 5 bilion tahun cahaya dari Bumi, telah bertembung antara satu sama lain. Pertembungan yang sangat kuat dan dahsyat ini telah memusnahkan sama sekali semua isi-isi empat galaksi berkenaan dan sisa-sisanya bertebaran ke segenap cakerawala dalam semua arah. 

Kejadian ini telah menyebabkan arah medan graviti segala yang ada di dalam galaksi berkaitan, dan lintasan-lintasan orbit segala benda di dalamnya menjadi kacau bilau. Peristiwa ini telah dirakamkan oleh Teleskop Angkasa Spitzer milik NASA. Dan, apa yang lagi mengejutkan, hasil dari perlanggaran empat galaksi itu, terbentuk satu galaksi baru yang bergabung berukuran sepuluh kali ganda saiz Bima Sakti. Para saintis astronomi kini sedang memerhatikan kelahiran galaksi baru melalui pengawasan teleskop angkasa Spitzer.

Secara teori, para saintis juga meramalkan akan wujudnya lubang hitam di dalam galaksi yang sedang terbentuk itu. Ini terjadi hasil daripada pertembungan yang sangat kuat yang telah menimbulkan "gelombang kejutan" yang telah merubah kedudukan sebahagian besar bintang-bintang dan jisim lainya daripada orbit-orbit asal mereka. Dalam evolusi untuk membentuk galaksi baru seterusnya, sebahagian daripada bintang-bintang yang terlibat dalam pertembungan akan berevolusi menjadi bintang-bintang neutron atau lubang hitam.

Lubang Hitam, merupakan misteri cakerawala yang masih begitu sedikit diketahui manusia. Ia terbentuk oleh sebutir bintang yang besar dan padat jisimnya yang mengecut dan mati dengan membakar seluruh tenaga nuklear yang ada padanya. Pada masa itu, tiada lagi tenaga dihasilkan menyebabkan partikel-partikel gas di permukaan tersedut ke pusat graviti bintang berkenaan dengan tekanan yang sangat besar hingga membentuk lubang hitam. Gravitinya adalah sangat kuat, hingga mampu menarik cahaya masuk ke dalamnya. 

Kehadiran lubang hitam amat susah untuk dikesan. Astronomer hanya dapat mengagak adanya lubang hitam di kawasan-kawasan tertentu sekiranya terdapat banyak bintang-bintang mengorbit sesuatu yang tidak kelihatan. Lubang hitam terdekat dengan Bumi adalah Cygnus X-1 yang ditemui pada tahun 1971. Cygnus X-1 dikatakan mempunyau daya tarikan graviti yang sangat kuat, hingga mampu menarik sebarang objek yang terletak 600 ribu kilometer dari pusatnya.

Gambar di atas menunjukkan dimana letaknya Cygnus X-1. Perhatikan bintang-bintang yang sedang ditarik oleh gravitinya ke pusat (bulatan kuning). Sementara di dalam bulatan-bulatan merah pula menunjukkan bintang-bintang yang sedang mati dan akan berevolusi menjadi bintang neutron atau lubang hitam.

Jadi, adalah tidak mustahil matahari juga akan mati apabila tenaga nuklearnya sudah habis dan menjadi lubang hitam lalu menyedut semua bintang-bintang dan planet-planet sekelilingnya ke dalamnya. Saintis meramalkan riwayat matahari akan berakhir sekitar beberapa juta tahun saja lagi.

Juga, tidak mustahil untuk galaksi Bima Sakti bertembung dengan galaksi Andromeda yang kini sedang bergerak dengan kecepatan 500 ribu km/j menuju galaksi ini. Mungkin masa inilah kiamat berlaku, apabila kedua-dua galaksi bertembung, bintang-bintang bertaburan jatuh seoalh-olah langit telah pecah.





 

No comments: