Next Topic.....

masih belum ada idea :-)

1.1.09

Shroud Of Turin ~ Imej Nabi Isa Di Atasnya???


"Shroud of Turin" adalah selembar kain linen putih yang telah berusia lebih seribu tahun yang padanya terakam imej seorang lelaki yang disalib. Ramai yang percaya bahawa imej berkenaan adalah imej Nabi Isa (Jesus of Nazareth). Ia digunakan untuk membalut tubuh Nabi Isa, selepas dikatakan disalib lebih seribu tahun dahulu. Shroud of Turin disimpan Cathedral of Saint John the Baptist di daerah Turin, Italy, dan dirancang akan dipamerkan kepada umum pada 2025.

Sehingga kini, telah beratus-ratus kajian saintifik dilakukan terhadap kain linen ini, untuk mencari kebenaran tentang imej yang terlakar padanya. Salah satu kajian saintifik yang popular tapi penuh kontroversi adalah Projek Shroud of Turin (Shroud of Turin Project ~ STURP) yang dikendalikan oleh berpuluh-puluh saintis mengikut kepakaran masing-masing dari beberapa negara dan makmal bebas seluruh dunia.

Antara hipotesis/kesimpulan dari STRUP ialah:

1. kain linen tersebut memang berasal dari zaman lampau sekitar tahun 1260-1340.

2. Imej yang terakam padanya adalah asli. 

3. Walau siapapun yang dibalut menggunakan kain linen itu, dia sebenarnya TIDAK MATI. Ini kerana, hasil kajian menerusi peralatan sains moden mendapati terdapat tompok2 darah dibeberapa bahagian anggota badan yang terakam pada kain itu. Hasil imbasan teknik fotografi dan sinar infra merah juga mendedahkan bahawa, "salur darah" manusia yang imejnya terakam pada kain itu dapat dilihat dengan jelas dalam keadaan mengembang. (salur darah orang mati tidak mengembang).

4. Beberapa kajian sebelum STRUP didapati telah sengaja menyembunyikan fakta sebenar mengenai Shroud of Turin.

Ramai saintis mendedahkan bahawa hasil kajian Shroud of Turin dimanipulasi pihak-pihak tertentu yang tidak mahu kebenaran mengenainya terbongkar. Sekiranya benar bahawa imej Nabi Isa yang terakam padanya, jelas menunjukkan (melalui bukti-bukti saintifik) yang Nabi Isa tidak mati seperti didakwa penganut kristian. 

Mungkin ada pihak yang tidak mahu hal ini terdedah kepada umum, kerana jika hal ini benar, maka benarlah kata Tuhan di dalam kitab suci Islam, Al-Quran bahawa Nabi Isa memang tidak mati dan di angkat ke langit oleh Tuhan.

Pendapat peribadi aku, kalau benar imej pada Shroud of Turin benar-benar asli, itu bukanlah imej Nabi Isa, sebaliknya imej manusia yang telah dijelmakan Allah menyerupai rupa Nabi Isa semasa disalib. Nabi Isa masih hidup dan akan turun ke bumi saat telah hampirnya kiamat.

No comments: