Next Topic.....

masih belum ada idea :-)

14.2.09

Large Hadron Collider (LHC)


The Large Hadron Collider (LHC) is the largest and most complex scientific instrument ever built and the highest energy particle accelerator in the world. the accelerator is located 100m underground and runs through both French and Swiss teritory.

Masih ingatkah kalian akan LHC yang pernah saya tulis serba sedikit dalam tulisan pertengahan tahun lepas? LHC yang dibangunkan oleh lebih 1000 saintis dari lebih 80 negara dengan tujuan utamanya adalah untuk membuktikan alam semesta ini wujud hasil perlanggaran partikel-partikel zarah berbilion tahun lalu (teori Big Bang). 

Eksperimen yang menerima kritikan hebat dari ramai pihak ini, dan dituduh sebagai ingin mencabar kuasa Tuhan yang menjadikan alam ini telah menghasilkan beberapa kebaikan kepada tamadun manusia.

Pernahkah kalian menonton filem sains fiksyen Star Trek? sekiranya ya, tentu kalian perasan akan teknologi-teknologi masa depan yang dipaparkan secara fiksyen di dalamnya termasuk teknologi warp, altimatum, energy transfer dan bermacam lagi. Walaupun ramai yang mengatakan itu hanyalah rekaan sains sekadar di dalam filem sahaja, kini ia bukan lagi. Ini kerana, teknologi-teknologi "khayalan" itu telah dapat dihasilkan di dunia nyata.

LHC, telah berjaya menghasilkan satu sumber tenaga baru yang akan tahan untuk satu tempoh yang lama. Kajian yang dilakukan menerusi makmal-makmal LHC telah berjaya menghasilkan "altimatum" iaitu sumber tenaga yang sangat kompetitif untuk kegunaan manusia. Bayangkan, tenaga yang terhasil dari zarah yang hanya bersaiz sebesar syiling 10sen, akan dapat bertahan dalam satu tempoh masa yang sangat lama, sehingga mampu menampung keperluan sebuah kapal angkasa untuk bergerak sejauh 40juta tahun cahaya sehala, ataupun cukup untuk sebuah kapal pengangkut ISS untuk berulang alik dari ISS ke bumi sebanyak 60 kali tanpa henti. Hebat kan?

1 comment:

Anonymous said...

boleh terangkan x nape antimatter tu menjadi persoalan nape mencabar kuasa tuhan??
saya masih kurg phm
trime kasih,,