Next Topic.....

masih belum ada idea :-)

27.4.09

Tsunami Ketika Gerhana Matahari 22 Julai 2009??


Terdapat khabar angin yang tersebar luas ketika ini, mengatakan akan berlakunya satu tsunami yang dahsyat pada 22 Julai 2009, pada hari berlakunya gerhana matahari kedua bagi tahun 2009 ini. Dikatakan akan berlakunya 3 gempa bumi bawah laut yang melangkaui bacaan 7 pada skala Richter di perairan luar pantai Taiwan, barat Jepun dan di gugusan kepulauan Pasifik Selatan, yang masing-masing berada dalam lingkungan laluan gerhana.

Ramalan mengatakan kejadian ini akan berlaku sekitar 3pm-7pm (tempoh gerhana) bakal mengakibatkan bencana yang besar di negara-negara sekitar termasuk Sabah & Sarawak di Malaysia.

Walaubagaimanapun, kesahihan berita ini wajar diragui kerana sehingga kini tiada kenyataan rasmi dibuat oleh agensi-agensi meteorologi & kaji bumi dari mana-mana negara, kecuali sedikit kenyataan dari seorang professor fizik, Universiti Tokyo yang meramalkan kejadian ini tanpa apa-apa asas atau kajian lanjut.

Apapun, bumi kita ini sudah semakin lanjut usianya. Dan, gempa bumi yang semakin kerap dan silih berganti berlaku di Timur telah lama di ceritakan sebagai salah satu daripada tanda-tanda kiamat. Sebagai manusia, kita kene sentiasa bersedia untuk menghadapi apa jua ujian Allah dalam apa jua situasi dan bentuk. 

No comments: