Next Topic.....

masih belum ada idea :-)

15.3.09

Planet Mars

Marikh merupakan planet ke-4 daripada matahari dan merupakan jiran terdekat Bumi. Planet ini lebih terkenal dengan panggilan "Red Planet" kerana ia kelihatan berwarna kemerahan dari bumi. Warna kemerahan ini terhasil daripada iron oxide yang menyelaputi atmosfera planet Mars ini.

Mars mempunyai 2 bulan semulajadi yang mengorbitnya, iaitu Deimos dan Phobos. Kedudukannya dapat dilihat pada gambar di atas, dimana kedudukan Deimos adalah lebih jauh berbanding Phobos yang mengorbit lebih hampir kepada planet.


Inilah gambaran permukaan planet marikh jika dilihat dari dekat. Ia kelihatan agak malap kerana planet marikh sedang dalam musim sejuk. Jadi kandungan iron oxide pada atmosferanya tidak terlalu banyak seperti di musim panas. Atmosfera planet ini sangat berbeza dengan atmosfera Bumi. Terdapat 6 komponen utama di dalam atmosfera marikh, iaitu;

Karbon Dioksida (CO2) : 95.32%

Nitrogen (N2) : 2.7%

Argon (Ar) : 1.6%

Oksigen (O2) : 0.13%

Air (H2O) : 0.03%

Neon (Ne) : 0.00025%

Kandungan air dalam udara di Marikh hanyalah sekitar 1/1000 daripada jumlah keseluruhan kandungan air dalam udara Bumi, namun ia masih mampu meruap menjadi awan tipis di langitnya. Suhu purata di Marikh adalah sekitar -63° C (-81° F), dengan suhu maksimum adalah 20° C (68° F) dan suhu minimum adalah -140° C (-220° F).  

Sejuk kan? Tapi kenapa planet Marikh kering dan tandus? sedangkan pada permukaannya terdapat lurah, ngarai, banjaran dan struktur yang kelihatan seperti sebuah bekas sungai. Apakah Marikh sekarang terbentuk akibat kesan rumah hijau, atau pemanasan global yang berlaku kepada planet itu sejak ratusan tahun lalu??

Di atas adalah imej permukaan Marikh yang boleh di dapati melalui google mars. Struktur berwarna biru adalah dikatakan sebuah sungai yang sangat besar ratusan tahun dahulu. Namun, perubahan yang berlaku di Marikh telah melenyapkannya sama sekali. Apakah pernah ada kehidupan di Marikh? Adakah Bumi juga akan menerima nasib seperti Marikh akibat pencemaran yang tidak terkawal??

Penerokaan pertama planet Marikh dilakukan pada bulan Julai tahun 1965 apabila kapal angkasa MAriner 4 berjaya merakan 22 keping gambar Marikh dari luar orbit planet tersebut. Dalam gambar tersebut, dapat dilihat dengan jelas permukaan Marikh yang mempunyai jurang, terusan, lurah dan bermacam struktur yang misteri. 

Seterusnya, pada Julai dan September 1976 kapal penjelajah angkasa Viking 1 dan 2 telah berjaya mendarat di permukaan Marikh dan menjalankan beberapa siri kajian biologi yang menghasilkan penemuan yang mengejutkan, Marikh melalui proses pensterilan semulajadi melalui tindak balasnya sendiri. Ia berpunca daripadan kombinasi sinaran radiasi dari angkasa lepas yang bertindak balas dengan kandungan mineral pada permukaan Marikh.





 




 

No comments: