Next Topic.....

masih belum ada idea :-)

13.12.08

Bulan & Meteor Geminids malam ini dan esok

Salam Sahabat...

Malam ini kita dapat saksikan bulan penuh dalam saiz yg lebih besar daripada kebiasaan. pada malam ini, sang bulan dikatakan berada dalam kedudukan perigee (sebut pee-ri-jee) iaitu pada kedudukan yang paling hampir dengan bumi. kejadian alam ini berlaku setiap 15 tahun sekali. Bulan akan kelihatan lebih 14% lebih besar berbanding bulan penuh yang biasa.



pada malam ini dan esok (13 & 14 Disember) juga berlaku satu lagi kejadian alam yg sangat jarang-jarang berlaku, iaitu juraian meteor-meteor geminids. sesiapa yg bernasib baik akan dapat melihat meteor-meteor ini di langit malam....malam ini dan malam esok. kalau ternampak...ucaplah syukur pada Allah.

hujan meteor geminids ini berlaku apabila bumi melintasi kawasan laluan komet 3200 Phaethon. habuk2 dan dedebu peninggalan komet inilah yg membentuk hujan meteor geminids yg sangat mengkagumkan ini. secara purata lbh kurang 30 meteor akan dpt dilihat dlm masa satu jam.



Ya Allah Ya Tuhanku...
Kau jadikanlah hati kami2 ini secerah cahaya bulan purnama yg menyinar di tgh2 malam yg gelap gelita dalam menghadapi cubaan dan dugaan dunia akhir zaman ini yg penuh dgn fitnah dan kepalsuan....

No comments: