Next Topic.....

masih belum ada idea :-)

25.12.08

Saturn, Moon, Antares, Mars, Sun, Mercury, Jupiter, Venus & Uranus PART 2


Garisan merah pada gambar di atas adalah lakaran orbit planet-planet yang mengorbit matahari. Orbit-orbit terbabit nampak bersilang dalam gambar, tapi dalam keadaan nyata ia sebenarnya terpisah jauh antara satu sama lain. Jadi jangan risau kerana tidak akan berlaku sebarang perlanggaran, kecuali telah sampai masanya & dengan izin Allah (kiamat).


Dalam gambar di atas ini pula, kelihatan planet Saturn yang telah bergerak jauh dari kedudukan berbanding semalam, namun masih sedikit mengekalkan formasi hampir selari dengan planet2 yang lain. Dapat dilihat Spica muncul di tengah antara Saturn dan Bulan.

Spica, juga dikenali sebagai "Alpha Virginis" ialah bintang yang paling terang dari gugusan virgo. Jaraknya adalah sekitar 260 tahun cahaya dari bumi. Spica boleh terlindung (occulted) oleh bulan atau planet. Kali terakhir Spica dilindungi (planetory occultation) oleh planet adalah pada 10 November 1783 oleh Venus. Peristiwa ini hanya akan berlaku lagi pada 2 September 2197 apabila Venus sekali lagi akan melalui hadapan Spica dan melindunginya. Matahari pula hanya melalui bahagian utara Spica, sekitar 2 darjah utara pada 16 Oktober setiap tahun.

*note: occulted/occultation adalah istilah astronomi apabila sesuatu objek dilindungi oleh objek lain yang melintasinya.



Uranus mula kembali kelihatan hari ini, setelah dilindungi oleh NGC7721 lewat malam semalam. Ia kembali menyertai formasi di bahagian belakang Venus.


Uranus semakin jelas, seperti yang dapat dilihat dalam gambar di atas.





Dalam gambar di atas, dapat dilihat beberapa galaksi lain, termasuk Eagle Nebula, Mega Nebula dan lain2 yang jaraknya sangat jauh dari bumi...

No comments: