Next Topic.....

masih belum ada idea :-)

19.12.08

Langit Malam Ini

Aku agak boring malam ni. Aku hanya habiskan separuh malam melihat-lihat bintang2 dan planet2 di langit malam melalui perisian stellarium dan sebuah teleskop murah yg dh lama aku beli. Berikut adalah beberapa keping gambar yang aku captured untuk dikongsi dengan sahabat sekalian, berserta dengan sedikit penerangan ringkas mengenainya.


Malam ini dapat dilihat planet saturn dalam kedudukan selari dengan bulan yang baru terbit dari arah timur bumi.


Dalam gambar ini, dapat dilihat planet Saturn dan Ceres berada dalam kedaan selari di langit. Ceres ialah sebuah "dwarf" planet di dalam sistem solar dan merupakan satu-satunya dwarf planet yang terletak di dalam asteroid belt. Dapat dilihat juga ialah Denebola dan Zosma, yg merupakan bintang2 yang terletak di dalam gugusan Leo. Denebola merupakan bintang kedua tercerah dalam gugusan Leo dan berada sejauh kira2 36 tahun cahaya dari bumi. Zosma pula merupakan sebutir bintang yang lebih panas dari matahari, dan mempunyai jangka hayat yg pendek. Dianggarkan sekitar 600 juta tahun lagi, Zosma akan berubah menjadi "red Giant" sebelum bertukar menjadi "white dwarf"


Di arah barat daya, dapat dilihat dengan jelas Aldebaran, Rigel, Ainilam, Betelguse, Bellatrix & Ainath.
Aldebaran (Alpha Tauri) merupakan bintang paling cerah dalam gugusan Taurus, juga dikenali sebagai "Bull's Eye" kerana kedudukanya di bahagian "kepala" gugusan Taurus.
Rigel pula merupakan bintang yang paling cerah di dudusan Orion, dan merupakan bintang keenam paling cerah di langit malam. Betelgeuse merupakan bintang kedua tercerah di gugusan Orion dan merupakan bintang kesembilan paling cerah di langit malam. Betelgeuse dianggarkan berada sejauh 600 tahun cahaya dari bumi. Bellatrix pula merupakan bintang ketiga paling cerah di gugusan Orion, dan merupakan bintang yang ke 27 paling cerah di langit malam bumi.


Dapat dilihat dengan jelas Almaak dan Mirach dalam kedudukan selari malam ini, disamping Shedir yg jauh di bawah arah timur. Almaak (Gamma Andromedae) dan Mirach (Beta Andromedae) merupakan dua daripada tiga bintang paling cerah yang terletak di galaksi Andromeda. Bintang ketiga adalah Alpheratz, namun ia tidak dapat dilihat dengan jelas malam ini. Jarak Almaak, Mirach & Alpheratz dianggarkan sejauh 200 tahun cahaya dari bumi.

berikut adalah pictures yg aku captured sekitar jam 03.28am - 04.10am sebelum off software and masuk tido :-)





No comments: