Next Topic.....

masih belum ada idea :-)

22.12.08

Galaksi Bima Sakti (Milky Way) Kehilangan Dua Lengan


Galaksi Bima Sakti adalah tergolong dari golongan spiral galaksi, seperti kelihatan dalam gambar di atas. Sebelum ini para saintis astronomi menekankan bahawa galaksi Bima Sakti mempunyai empat lengan utama yang dipanggil sebagai Norma, Scutum-Centaurus, Sagittarius dan Perseus. Gas dan debu pula lebih tertumpu pada bahagian tengah Bima Sakti.

Sistem suria kita pula sebenarnya terletak pada satu bahagian lengan kecil yang dipanggil sebagai Lengan Orion (Orion Spur) yang terletak diantara Lengan Sagittarius dan Lengan Perseus. Kewujudan lelengan ini dibuat berdasarkan data yang diproses daripada pencerapan isyarat-isyarat radio yang diterima menggunakan teleskop radio sekitar tahun-tahun 1950an.



Walaubagaimanapun, dengan menggunakan kelebihan teknologi pencerapan infra-merah yang digunakan dalam tahun-tahun 1990an, dan kemudian dimajukan pada tahun 2005 menerusi teleskop Spitzer yang merupakan teleskop angkasa lepas Hubble, mendapati bahawa Galaksi Bima Sakti sebenarnya hanya mempunyai 2 lengan utama.

Robert Benjamin dari University Wisconsin dan pasukannya yang menjalankan penyelidikan menggunakan kemudahan Spitzer ini telah menggabungkan 800,000 keping gambar yang merangkumi sebanyak 110 juta bintang di kawasan lengan Scutum-Centaurus dan mendapati jumlah bintang yang amat banyak. Sementara bila dikira jumlah bintang di kawasan Lengan Sagittarius dan Norma didapati bahawa jumlah bintang di kawasan tersebut adalah kurang daripada yang disangkakan.

No comments: