Next Topic.....

masih belum ada idea :-)

23.12.08

Saturn,Bulan, Antares, Marikh, Matahari, Mercury, Jupiter, Venus & Uranus

Ketika aku hampir melelapkan mata, aku terima satu sms dari sahabat nun jauh di seberang laut. Sms berbunyi "bro, cepat setup teleskop ko! arah tenggara ko cari mercury skrg! cepat!!"

So dgn agak malas aku bangkit, setup kan teleskop buruk aku ke luar tingkap, set latitud/longitud arah tenggara aku cuba mencari mercury....dan, mata aku yg mengantuk terbuka luas. Bukan hanya mercury, tp aku juga dpt melihat bulan, Antares, Marikh, Matahari, Jupiter dan Venus hampir sebaris antara satu sama lain. Ini dgn jelas membuktikan bahawa kesemua planet sebenarnya bergerak pada orbit masing2 mengelilingi matahari.

pada tanggal 24 Disember 2008, telah berlaku satu lagi fenomena alam yang menakjubkan. Sebahagian besar planet-planet dalam sistem suria berada dalam formasi hampir selari mengelilingi matahari. Planet saturn, moon, antares, mars, sun, mercury, jupiter, venus dan uranus berada dalam formasi agak lama sebelum masing-masing memulakan satu fasa baru mengorbit matahari.

Inilah bukti kebesaran Allah, Penguasa Semesta alam ini. Allah berfirman:
".....tidaklah mungkin bagi matahari mendapatkan bulan, dan malam pun tidak akan mendahului siang dan masing-masing beredar pada garis peredarannya"
Yasin (36):40

Terbukti firman Allah adalah benar. Melalui gambar-gambar yang dicerap, dapat dilihat dengan jelas setiap planet, bintang-bintang, hatta dedebu galaksi itu sendiri mempunyai orbitnya yang tersendiri. Setiap planet dilihat sentiasa berubah kedudukan dan magnitud masing-masing berputar mengorbit matahari.

Saksikan gambar2 di bawah:








Note: Antares merupakan bintang gergasi merah yang terletak di dalam galaksi bima sakti (milky way). Diameter Antares dianggarkan 700 kali saiz diameter matahari, dan ia terletak sejauh 600 tahun cahaya dari sistem suria kita.

Antares merupakan bintang yang ke 16 paling cerah di langit malam. Waktu terbaik untuk mencerap Antares ialah pada tanggal 31 May setiap tahun. Ini kerana pada masa ini, Antares berada di sebelah matahari dan akan dapat dilihat dengan jelas sepanjang malam.

Nama Antares diambil dari mitos Greek kuno bermaksud "holds against Ares (mars)" kerana permukaan Antares yg merah menyala menyamai permukaan planet Marikh.

Gambar-Gambar lain: (1751hrs - 0038hrs)


Uranus mula muncul memasuki formasi di belakang venus, pada magnitud 6.5, sekitar 52 darjah FOV.


Gambar ini menunjukkan planet2 telah bergerak ke arah barat (membuktikan planet memang berpusing mengorbit matahari). Jelas kelihatan bulan, Mars, Matahari, Mercury, Jupiter dan Venus, sementara Uranus agak telah sedikit terlindung oleg debu2 angkasa galaksi NGC7721. Namun kehadiran Uranus masih dapat dikesan teleskop.


Uranus telah terus dilindungi debu2 galaksi, manakala planet Saturn telah mula kelihatan dari arah timur memasuki formasi pada magnitud 1.10.







2 comments:

tajamkannuraniku said...

salam perdamaian..tahniah dan syabas..tiap kali menjengok dan singgah di sini semakin memahami fenomena alam ciptaan Allah..terasa macam nak pinjam je teleskop awak 2..apapun nak minta izin copy and paste bahan2 dalamblog ni ye..salam perkenalan..

ateh said...

salam perdamaian juga dari saya...
ya, silakan. semoaga ilmu yg sedikit ini memberi manfaat pada lebih banyak org